HasieraBerriakIsolamendu-egoera baten aurrean emozioak zaintzeko gomendioak

Isolamendu-egoera baten aurrean emozioak zaintzeko gomendioak

18.03.2020

Matiatik zenbait jarraibide partekatu nahi ditugu zaintzaileentzat eta laguntza behar duten eta isolamendu-egoera bizitzen ari diren pertsonen senideentzat, bai zentro batean bai haien etxeetan daudenentzat.

10 Gomendio Adineko zure familiarteko bat etxean isolamendu egorean baldin badago

  1. Jarraitu eguneroko harremanetarako errutina bat. Telefono dei, bideo-dei edo guztientzat segurua den edozein medio bitartez.
  2. Saiatu tonu positibo eta maitakorra izaten. Lasaitu ezazu zure egoeraz eta axola zaizkion pertsonez.
  3. Animatu ezazu zaintza pertsonaleko errutinak egitera. Higienea, janzkera, botikak, ariketa pixka bat... Egin ohi duen jarduera esanguratsuren bat ezagutzen baduzu, gonbidatu ezazu harekin jarraitzera.
  4. Ziurtatu ondo elikatzen dela eta botikak hartzen dituela. Helarazi iezazkiozu elikagaiak, beharrezkoa bada, prestatuta iada eta bere lehentasunak kontuan hartuta.
  5. Entretenimendua garrantzitsua da. Eskura jarri aldizkariak eta gustuko egunkariak. Film bat ere eraman diezaiokezu, edo musika gustuko badu, CD bat.
  6. Bidali senideen argazkiak, ahots-oharrak, WhatshApp bidez… Ez badu WhatsApp-ik elikagai eta botikekin batera bidali argazki bat eta atzekaldean animatzeko mezu bat idatzi.
  7. Gogorarazi iezaiozu bere indarra eta kemena iraganeko gauzak gainditzeko. Adineko pertsonek esperientzia eta bizipen asko dituzte beraien bizitzetan eta askotan gainditu dituzte egoera gogorrak.
  8. Animatu ezazu lagun eta bizilagunekin harremanetan jartzen. Asko egoera berdinean aurkituko dira eta bere bizipen eta ardurak elkarbanatu ahalko dituzte.
  9. Entzun iezaiozu eta erantzun bere galderak. Eman eskatzen duen informazioa eta lagunduko diona.
  10. Posible bada, banatu lagun ezberdinen artean edukiko duzuen kontaktua. Ona da pertsonarentzat eta gainontzeko familia osoarentzat ere.

Infografía familiares de personas mayores que se encuentran en aislamiento en soledad

 

10 gomendio Etxean ezin zaretenontzat gelditu zaintzen ari zaretelako

  1. Zentratu egunerokoan. Bizitzak jarraitzen du zuretzat eta zaintzen ari zaren pertsonarentzat.
  2. Lantaldea orain inoiz baino garrantzitsuagoa da. Konsultatu, elkarbanatu eta adostu.
  3. Izan gogoan egoerak ebazteko dituzun gaitasunak. Konfiatu zuregan.
  4. Egoera ez-ohiko batek, ez-ohiko ideiak behar ditu, eta zaintza on batek baita ere.
  5. Eskatu laguntza behar baduzu. Lantalde baten kide gara, eta hobeto doa guztia elkarrekiko laguntzaz egiten denean.
  6. Ahal duzunetan, etenaldi txikiak egin. Atsedena zaintzaren zati garrantzitsu bat da.
  7. Ez ahaztu. Egun bakoitza lorpen bat da. Negatiboki pentsatzeak ez du eragingo normaltasuna lehenago itzultzea.
  8. Ondo jan, atseden hartu ahal duzun guztia eta gozatu zure ingurukoekin. Azken hau beti ere neurri aproposak hartzen.
  9. Zaintzen gara, bizitzak zaintzen ditugu. Elkar zaintzeak gure lana garatzen laguntzen digu: bizitzak lagunduz, bizitzak martxan.
  10. Jaso zaintzen dituzun pertsonen esker onak, beraien familartekoenak eta zaintza onekin konpromezua duen gizarteatena.

Infografia con recomendaciones para quienes cuidan a personas

 

10 gomendio, Dementzia daukan persona bat zaintzen baduzu eta etxetik irten ezin den egoeretarako.

  1. Mantendu eguneroko ohiturak, ordutegiak, ekintzak eta deskantsuak.
  2. Kalera ateratzerik ez badago ere*, gorputza martxan mantentzea garrantzitsua da. Etxe barruan oinez ibiltzea, luzaketa xumeak, mugitzea, pauso batzuk ematea bada ere. (*Kasu batzuetean, mediku aimenarekin etxetik irtetzeko aukera egongo litzateke.)
  3. Anima ezazu zaintza eskeintzen diozun pertsona posible den eta esanguratsu zaion einean parte hartzen. Behar bada balkoitik txalo egiteko deialdietan edo auzoan antolatutako ekintzetan parte hartzea ondo datorkio.
  4. Zaindu botikak eta jana. Ez ahaztu noizbehinka zerbait berezia sartzea menuan.
  5. Zaintzen duzun pertsonak galderak egiten badizkizu edo kezka adierazten badu, mezu erraz, lasaigarri eta praktikoekin erantzun ezaiozu.
  6. Saiatu etxean giro lasaia edukitzen. Telebistan pelikula bat ikustea edo YouTuben, irratian entretenigarri diren programak entzun, Tablet bidez pertsona ezagunekin harremana izatea… lagungarri izan litezke gustoko momentuez disfrutatzeko.
  7. Musika beti da lagun on bat. Gustoko dituen abestiak gogoratzeko baliatu dezakezu edo ahal bada dantzatzeko. Ariketa fisikoa egiteko eta animoa mantentzeko lagungarri.
  8. Leihoan elkarrekin airea hartzea edo balkoian osasuntsua da eta kanpoarekin harremana mantentzen laguntzen du.
  9. Gogoratu umorea eta afektu adierazpenak lagungarri direla egunerokoan bizi on bat eramateko.
  10.  Zaindu zaitez zeu. Hitz egin lagunekin, beste zaintzaile batzuekin partekatu, gorde zuretzat denbora eta laguntza behar baduzu eskatu. Zure ongizateak zaintzen duzun pertsonarena ziurtatzen du.

 

9 GOMENDIO ZURE FAMILIARTEKOA OSPITAL ISOLAMENDUAN INGRESATURIK BALDIN BADAGO

  1. Gogoratu ez dela zure errua banatuta egotea. Zaintzaile gisa zure senidearentzat ahal duzun guztia egin nahi baduzu ere eta asko kostatzen da onartzea ezin dela, garrantzitsua da egoeraren mugak onartzea eta gogorarazi kanpo egoerak eragiten duela, eta ez dela zure akatsa, orain berekin ezin egotea.
  2. Lasai Ibili. Normala da emozio negatiboak sentitzea. Onartu ezazu, baina ez utzi negatibo aldera joaten. Gero, erlaxazio, arnasketa, yoga edo mindfulness teknikak erabili, lasai egoten laguntzeko. Emozio negatibo gehiegi edukitzeak sufrimendu gehigarria sortzen digu, eta ez digu uzten argi pentsatzen. Normala da emozio negatiboak sentitzea. Onar itzazu. Gero, erlaxatzeko, arnasa hartzeko, yogako edo mindfulnesseko teknika bat praktikatu ezazu, lasai egoten laguntzeko. Oroitzen zarenean, soilik hiru arnasketa sakoneko etenaldi bat egiteak emoziozko ondoeza erregulatzen lagunduko dizu.
  3. Konfidantza izan zure senidea esku onetan dagoela. Galdetu nola gustatuko litzaizukeen egoera hau aurrera eramatea, eta jarri helburu pertsonal gisa pixkanaka lortzen joatea.
  4. Fidatu zure senidea egoerara egokitzeko gai dela. Gizakiok egokitzeko gaitasun handia dugu kontrako egoeren aurrean . Senide bat gaixorik dagoenean, haren kalteberatasunean pentsatzen dugu; baina ez dezagun ahaztu baliabideak ere badituela eta egoera berri honetan barne-sendotasun handiagoa garatu dezakeela.
  5. Hausnartu nola eraman nahiko zenukeen egoera zail hau. Zu baita ere zaude egokitzapen prozesuan. Galdetu nola gustatuko litzaizukeen egoera hau aurrera eramatea, eta jarri helburu pertsonal gisa pixkanaka lortzen joatea.
  6. Harremanetan jarri berekin. Telefonoz deitzeko edo gutunak bidaltzeko aukera baduzu, erabil itzazu komunikazio-bide alternatibo horiek. Orain ezin baduzu harremanetan jarri, idatzi gutunak edo grabatu bideoak eta abar, aurrerago eman ahal izateko.
  7. Kezkarekin beharrean, senidearekiko sentimendu positiboekin konektatu ezazu. Normala da kezkazko pentsamendu errepikakorrak izatea. Hasi zaitez onartzen azaltzen direnean. Gaindi ez zaitzaten saiatzeko, konektatu oroitzapen positiboekin eta zure senidearekiko sentitzen dituzun maitasun eta/edo esker oneko sentimenduekin. Sinesmen erlijiosoak edo espiritualak badituzu oro har, haren alde otoitz egin dezakezu edo bistaratzea erabil dezakezu.
  8. Atseden hartzeko eta indarrak berritzeko tartea hartu. Zaintzailearen rolak nekea eta, batzuetan, akidura ere eragiten du. Energia dugunean eta atseden hartzen dugunean askoz hobeto zaintzen dugu. Hartu indarrak berritzeko aukera hau orain, atseden hartuz eta zu zainduz.
  9. Ikasi kontrolatu ezin duzuna onartzen. Oro har, ahal dugun guztia kontrolatzea gustatzen zaigu.  Baina badira bizitzaren gorabeherak gure kontroletik ihes egiten dutenak, eta besterik gabe diren bezalakoak dira. Bizitza den bezala onartzen dugun neurrian, gutxiago sufrituko dugu.